Eerste dagen in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van annevandenhoed - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van annevandenhoed - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Hanoi

Door: Anne

19 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Donderdag 17 juli was het dan eindelijk zo ver: Tom en ik vertrokken richting Hanoi! Na een korte overstap in Helsinki kwamen we vrijdag 18 juli om 7.00 's ochtends aan (lokale tijd).
Op het vliegveld kwamen er berichtjes binnen of we wilden reageren als we waren aangekomen ... een beetje vreemd, maar oke.
Achteraf bleek het te gaan om de vliegtuigramp in Oekraine. Op het moment dat dat gebeurde vlogen wij waarschijnlijk ergens boven Rusland. Maar op het vliegveld van Hanoi was er niets van te merken, dus wij toogden naar onze taxi die al klaar stond en rond 8.00 uur kwamen we aan in ons hotel.
Helaas was er nog geen kamer beschikbaar, dus mochten we in de ontbijtruimte wachten. Wat een mazzel dat we zo vroeg waren: we konden gelijk langs het ontbijtbuffet (of dat de bedoeling was weten we niet precies, maar vervelend was het in elk geval niet) ;)
Na een lekker ontbijt hebben wij geinformeerd naar de mogelijkheden om over een paar dagen verder te reizen naar Sapa en Halong Bay.
Gelijk kwamen de boeken uit de kast en voor we het wisten hadden we een driedaagse tour naar Sapa geboekt en aansluitend een tweedaagse tour naar Halong Bay.
Dat betekent dat we 20 juli de nachttrein naar Sapa nemen (een dorpje in het noorden van Vietnam), waar we 21 juli 's ochtends aankomen. 21 en 22 juli doen we een (hard) trekking met een gids en dan gaan we 22 juli 's avonds weer met de nachttrein terug naar Hanoi.
Een paar uur na aankomst in Hanoi (het is dan alweer 23 juli) worden we opgehaald door een bus(je) om naar Halong Bay te gaan, waar we op een boottocht van twee dagen gaan doen.
24 juli komen we begin van de avond weer aan in Hanoi.

Na het boeken van deze tours zijn we Hanoi in gegaan voor wat 'sight seeings'. Na 2 uur wandelen in het gigantisch warme en best wel drukke oude gedeelte van Hanoi zijn we terug gegaan naar het hotel.
Na een half uurtje wachten konden we rond 12.00 uur onze kamer in.
De middag hadden we gereserveerd om bij te slapen, want tijdens de vlucht hebben we niet veel geslapen (Tom helemaal niet).
Om 15.30 besloten we dat we genoeg hadden geslapen (dit hield niet in dat de vermoeidheid ook al weg was), maar er was weer een activiteit op het programma bijgekomen: een bezoekje aan het ziekenhuis.
Nu weten de meeste van jullie dat ik in het buitenland wel eens een ziekenhuis bezoek uit interesse (tja, een (bijna)-verpleegkundige in hart en nieren), maar Tom is juist het tegenovergestelde: hoe verder weg een ziekenhuis, hoe beter.
Er was dan ook maar een reden waarom we een bezoek zouden brengen aan het ziekenhuis: Tom had een infectie bij een kniewond (die kniewond had hij al eerder in Nederland opgelopen door een ongelukkige val met de fiets, de infectie kwam pas hier opzetten).
Na contact met Nederland (connecties zijn zo handig!) kregen we het advies om naar een internationaal ziekenhuis te gaan voor een antibioticakuur.
En inderdaad, antibiotica meegekregen + wondverbandmiddelen.

's Avonds zijn we in de buurt van het hotel gaan eten bij een Vietnamees restaurant, prima eten.
Daarna lekker op tijd gaan slapen en vanochtend rond 8.00 uur werden we alweer wakker.
Na wederom een goed ontbijt hebben we de rest van onze backpackroute uitgestippeld, tot aan Ho Chi Minh.
De details volgen, want nu is het echt tijd om naar buiten te gaan.
Het weer valt vandaag helaas tegen, erg regenachtig. Alhoewel ... het valt ons nog mee, want als we de berichten moesten geloven zouden we te maken krijgen met de tyfoon Rammasun. Als dat alleen maar dit beetje regen is dan valt het te overzien.

Veel liefs vanuit Hanoi

• 19 Juli 2014 - 10:04

Bart:

Leuk verslag, veel plezier met jullie tripjes en succes met de knie van Tom.
    Wij gaan morgen de bergen in wandelen.
    Groetjes

• 19 Juli 2014 - 11:28

Ellen :

Lieve Anne en Tom, wat leuk dat jullie naar Sapa gaan met de nachttrein. Wel opletten soms kom je vroeger aan dan gepland. Geniet van de prachtige omgeving. Ben benieuwd naar jullie verslagen en belevenissen. Veel plezier. Dikke knuffel Ellen

• 19 Juli 2014 - 16:43

Monique Vermeulen:

Hoi Anne (en vriend Tom), ik was vreselijk bezorgd toen ik, na de selfie van jullie in het vliegtuig, hoorde van de vliegramp en heb regelmatig gekeken of er een bericht van jou verscheen. Gelukkig alles goed! Onze max zit in Maleisie en wij vliegen half september (met Malaysia airlines) naar Vietnam. Ben dus heel benieuwd naar jouw ervaringen. Wij gaan eerst 2 weken naar het Noorden en dan nog 2,5 week afzakken naar het Zuiden. Ik zal je verslag op de voet volgen. Groet, ook van Dr. Bernard!

• 19 Juli 2014 - 21:39

Rita Overgaauw:

Lieve Anne en Tom. Ik zal het ook eens proberen! Leuk om wat van jullie te horen. Sterkte met de knie, komt goed, heb alle vertrouwen in "zuster" Anne! Zij zal Tom wel inpakken, eh... de knie bedoel ik!
    Heel veel liefs van Rita